יש לכם חדר אוכל, מסעדה או אירוע עם קייטרינג, ואתם רוצים לעודד יותר סועדים לבחור את המנות השוות שארגנתם להם מהצומח? מנהלים במכולת או באחת מרשתות השיווק, ורוצים לעודד את הלקוחות לנסות יותר מהמוצרים מהצומח שדאגתם להביא? אספנו עבורכם את מיטב הכלים והטיפים העדכניים בתחום, שהוכחו כיעילים בארץ ובעולם.
הצגה של מנות מהצומח כדיפולט (ברירת מחדל)
היא כלי רב עוצמה להשפיע על הבחירות של הסועדים והלקוחות שלכם.
בבחירה בעל פה: בכל בתי החולים הציבוריים של העיר ניו יורק הוחלט להציע למטופלים קודם את המנות מהצומח – מה שהביא להפחתה של 50% בהזמנת המנות הבשריות. היתרון: הפחתה משמעותית בצריכת בשר תוך שמירה על בחירה אישית.
בטפסים להזמנה מראש: מחקרים הראו שכאשר ארוחה מהצומח מוצעת כברירת המחדל, בוחרים בה בין 7% ל-87% יותר מבמצב הרגיל. השיטה הזו מיושמת במשרדי חברת Linkedin בארה"ב, בעיריית אמסטרדם ועוד. היתרון: הגדלה משמעותית של הבחירה במנות מהצומח.
בתפריט מודפס: הצגת רק מנות מהצומח בתפריט (בעוד שהמנות הבשריות כתובות רק על הקיר בתפריט נפרד) הכפילה את הבחירה בהן מ-45% ל-90%. היתרון: הכפלת בחירת הלקוחות במנות מהצומח.
השפיעו בעדינות: הקטנת מנות מהחי להגדלת צריכת מזון מהצומח
הקטנת גודל המנות, המוצרים וכלי ההגשה למוצרים מהחי יכולה להוביל לצריכה מתונה יותר של מוצרים אלה ולפינוי מקום בצלחת לבחירות מהצומח.
הקטנת גודל המנות: בקפיטריה בהולנד עיצבו מחדש את אופן הגשת המנות, על מנת להפחית ב-34% את כמות הבשר הממוצעת והגדלה ב-237% של כמות הירקות הממוצעת למנה. המהלך לא רק שלא פגע במכירות,אלא אף הוביל לעלייה של 5% בשביעות רצון הסועדים מהמנות החדשות. היתרון: הפחתת צריכת בשר והגדלת צריכת ירקות תוך שמירה על שביעות רצון.
הקטנת אריזות מוצרים: במחקר בסופרמרקטים בבלגיה הוצבו אריזות קטנות יותר של נקניקיות מהחי (המיוצרות ע"י הרשת) לצד האריזות הרגילות של אותו המוצר. המהלך הביא להפחתה כוללת ב-20% במשקל הנקניקיות שנמכרו, ללא עלייה בצריכה של מוצרי בשר אחרים. היתרון: הפחתה כוללת במכירות מוצרים מהחי ללא השפעה על קטגוריות אחרות.
הקטנת כף ההגשה בקפיטריה: במחקר בסטנפורד, הקטנה ב-25% של כף ההגשה המשמשת למנות הבשריות הובילה להפחתה של 18% בכמות שנצרכה מהן – ללא ירידה בשביעות רצון הסועדים. היתרון: הפחתת כמות הצריכה של מנות מהחי ללא פגיעה בחוויית הסועד.
קדמו ושפרו את הנראות: הצבת מנות מהצומח במרכז הבמה
הצבת מנות ומוצרים מהצומח לצד מקביליהם מהחי מגדילה את המודעות ואת הסבירות לבחירה בהם.
בתפריט מודפס: במחקר שבוצע במסעדה בבריטניה, הצגת המנות מהצומח בתפריט הכללי הביאה להכפלת הבחירה בהן ביחס למצב בו הן הוצגו בתפריט נפרד. היתרון: הכפלת הבחירה במנות מהצומח על ידי הגברת הנראות.
בסידור המוצרים בחנות: במחקר שמומן ע"י ממשלת בלגיה, הצבה בסופרמרקט של מוצרים מהצומח לצד מקביליהם מהחי, הכפילה בשניים את מכירתם. רשת חנויות הנוחות Gregg's בבריטניה הציבה לצד המאפים הבשריים מאפה עם תחליף בשר – והמנה הפכה לאחת מעשר הפופולריות ביותר ברשת. היתרון: הגדלת משמעותית במכירות מוצרים מהצומח על ידי הצבה אסטרטגית.

שנו את השפה: כוחן של מילים בשיווק מנות מהצומח
על פי המחקרים בתחום, בשמות ובתיאורים של מנות ומוצרים פחות מומלץ להשתמש במונחים: "צמחוני", "טבעוני", "ללא בשר", "קל" או "מופחת נתרן". במקום זה, מומלץ להדגיש בשמות ובתיאורים את הטעם, המרקם, המקור הגיאוגרפי והביקוש הגבוה של המאכל. להלן כמה דוגמאות:
המסעדה של עובדי גוגל בשיקגו הגדילה ב-49% את מכירת המנות מהצומח ע"י הוספת מילים המתארות טעם, מרקם ומקור גיאוגרפי לשמותיהן.

רשת הקפיטריות סודקסו הגדילה את המכירות של האגף הצמחוני-טבעוני בסניפיה, ע"י שינוי שמו ל"Avant-Garden", המדגיש ייחודיות וחדשנות.

הקפיטריה באוניברסיטת גנט בבלגיה הגדילה ב-5% את מכירת המנות מהצומח ע"י הוספת מילים כגון Authentic, Traditional ו- Limited Available בתצוגה שלצידן.

רשת הסופרמרקטים הבריטית Sainsbury's הגדילה ב-76% את המכירות של נקניקיות מהצומח ע"י שינוי השם שלהן מ "Meat Freee" ל- "Cumberland Spice Veggie"
רשת המזון המהיר הגדילה ב-13% את המכירות של מרק השעועית ע"י שינו שמו בתפריט מ: "Low Fat Vegetarian Black Bean Soup" ל- "Cuban Black Bean Soup"
הגדילו את ההיצע: ככל שיש יותר, בוחרים יותר
הגדלת היחס הכמותי של מנות מהצומח לעומת מנות מהחי מגדילה את הסבירות לבחירה בהן.


בקפיטריות: חברת Linkedin החליטה להגדיל את שיעור המנות מהצומח בקפיטריה ל-65% מכלל המנות המוצעות בה, וכלל האוניברסיטאות בברלין קיבלו החלטה משותפת כי שיעור המנות הצמחוניות בתפריט יעלה ל-96%, כאשר 68% מתוכן טבעוניות. במחקר שנערך בקפיטריות של אוניברסיטת קיימברידג', הכפלת היצע המנות מהצומח הביאה לעלייה של 70% במכירתן, לצד הפחתה במכירת המנות הבשריות.
במקביל להוספת מנות חדשות, ניתן גם להגדיל את שיעור צריכת הרכיבים המזינים מהצומח באמצעות פיזור רכיבי הסלטים על פני כמה מנות נפרדות בבופה. במחקר בדנמרק, פעולה זו הגבירה את הבחירה במנות הסלט ב-4% והביאה להפחתה של 15% בבחירת המנות הבשריות ושל 17% בבחירת תוספת האורז. היתרון: הגדלת מכירות מנות מהצומח והפחתת צריכת בשר על ידי שינוי היחס בהיצע.
בתפריטי מסעדות: במחקר שנערך בבריטניה נמצא כי ככל ששיעור המנות מהצומח בתפריט עולה, גם הבחירה בהן עולה: כאשר מנות מהצומח היוו 25% מהתפריט הן נבחרו ע"י 25% מהסועדים; כאשר הן היוו 50% מהתפריט הן נבחרו ע"י 29% מהסועדים, וכאשר הן היוו 75% מהתפריט- חצי מהסועדים בחרו אותן. היתרון: הגדלת שיעור הבחירה במנות מהצומח ככל שהן מהוות חלק גדול יותר מהתפריט.
הפכו את הבחירה המשתלמת לירוקה יותר
תמחור זול יותר למנות ומוצרים מהצומח הופך אותם לאטרקטיביים יותר עבור הצרכנים.
הפחתת המחיר של מנות מהצומח: איקאה העולמית הפחיתה את המחירים של מנות טבעוניות כגון נקניקיות וגלידות כך שיהיו שווים או נמוכים למחירי המנות המקבילות מהחי. בפיילוט שנערך בקפיטריות של אוניברסיטאות בהולנד במימון הממשלה, מחיר המנות מהצומח הופחת ב-9% ומחיר המנות הבשריות הושאר ללא שינוי, במקביל להסברה ללקוחות בנושא, והמהלך הביא להפחתה של 20% ברכישת המנות הבשריות. היתרון: הפחתת צריכת בשר על ידי הפיכת המנות מהצומח למשתלמות יותר.
העלאת המחיר של המנות מהחי: במחקר שנערך באוניברסיטה בהולנד, המנה מהצומח הוגדרה כברירת המחדל, שניתן להוסיף לה בשר תמורת תשלום נוסף, והמהלך הביא להפחתה של 30% ברכישת המנות הבשריות. היתרון: הפחתה משמעותית בצריכת בשר על ידי שינוי מודל התמחור.
קידום מנות מהצומח: בתוך מתחם ההסעדה
סימון מנה מהצומח כ"מנת היום" בתפריט: מחקר שנערך ב-300 מסעדות בצרפת הראה כי המהלך מגדיל ב-26% את הרכישות של המנה המומלצת. היתרון: הגדלת מכירות מנות ספציפיות מהצומח.

הוספת כיתובים ודימויים מעודדים למנות מהצומח בתפריט: מהלך מסוג זה שנערך ברשת ההמבורגרים השוודית MAX הוביל לעלייה של 10% במכירות המנות מהצומח. היתרון: שיפור תדמית המנות מהצומח והגדלת המכירות.
הצבת עמדת טעימות חינמית של מנות מהצומח בקפיטריה: מחקר שנערך בקפיטריה של בית ספר בארה"ב הראה כי הוספת עמדת טעימות של מרק ירקות הובילה לעלייה של 8.5% בבחירתו ע"י התלמידים ולהפחתה של 10% בבחירתם את המנות האחרות. היתרון: הגדלת ההתנסות והבחירה במנות מהצומח.
קידום מוצרים מהצומח: בתוך הסופרמרקט
הוספת סימונים המכוונים לקוחות למוצרים מהצומח: במחקר שנערך ברשתות סופרמרקט בארה"ב, הצבת חצים ירוקים על רצפת הסופר עם הכיתוב "לכו אחרי החץ הירוק בשביל הבריאות", המכוונים למתחם הפירות והירקות, הכפילה את מכירתם פי שלושה. היתרון: הכפלת מכירות הפירות והירקות על ידי הכוונה ויזואלית.
הוספת חוצצים ושלטים בעגלות הקנייה לעידוד קניית מוצרים מהצומח: במחקר שנערך בסופרמרקטים בקנדה ובארה"ב, הוספת שלט בחוצץ הפנימי בעגלה עם הכיתוב "הניחו כאן פירות וירקות" הכפיל את מכירתם פי שניים. היתרון: הגדלת המודעות והקנייה של פירות וירקות בנקודת הקנייה.
קידום מנות ומוצרים מהצומח: קדימות בבופה או בחנות
בסופרמרקט: הצבת מוצרים בריאים כגון קטניות במקומות מובלטים בסופרמרקט, כגון באזור הקופה או בחזית שבין מעברי המחלקות השונות. במחקר שהתבצע בסופרמרקטים בבלגיה המהלך הביא לעלייה של 25% במכירת המוצרים שהובלטו. היתרון: הגדלת מכירות מוצרים מהצומח על ידי הצבתם באזורים מרכזיים.


בקפיטריות: הצבת מנות מהצומח בקדמת הבופה הוטמעה בחדרי האוכל של אלפי חברות וארגונים ברחבי כחלק מיוזמת "יום שני ללא בשר" (Meatless Monday), כולל גוגל, חברת החשמל ועוד. סקר שנערך במעל 200 מחדרי האוכל של רשת סודקסו בארה"ב הראה כי המהלך השפיע לטובה על הצריכה לאורך כל ימי השבוע, כאשר בסך הכל הוא הביא לעלייה כוללת בצריכת הירקות ב-49% מתוכם, ולהפחתה כוללת בצריכת הבשר ב-30% מתוכם. היתרון: השפעה חיובית על הרגלי הצריכה לטווח ארוך והגדלת צריכת ירקות.
צרו מנות היברידיות מנצחות: העשירו מנות בשריות ברכיבים מן הצומח
דרך נוספת להגביר את שיעור הרכיבים מהצומח בתפריט היא החלפת חלק מהמנות הבשריות הקונבנציונליות במנות מסורתיות המכילות כמות מופחתת של בשר, או הרחבת שיעור הרכיבים מהצומח בתוך מנות בשריות על חשבון חלק משיעור הבשר בתוכן. יותר ויותר מסעדות ויצרניות מציעות מנות ומוצרים מסוג זה בין אם לצורך הפחתה בעלויות הכלכליות והסביבתיות שלהן, או על מנת למשוך לקוחות וסועדים המעוניינים לצמצם את צריכת הבשר ולהיחשף לטעמים חדשים.
החלפת מנות בשריות קונבנציונליות במנות בשריות המועשרות בצומח: לדוגמא, בחלק מצהרוני משרד החינוך הוחלט להגיש כמנה עיקרית נתח בשר אחד לצד מנת קטניות מבושלות – במקום שני נתחי בשר; דוגמאות נוספות למנות מסוג זה הן תבשילי קארי עשירים בירקות, קטניות ונתחי בשר מוקטנים, או קציצות גונדי פרסי המכילות כמות גבוהה של קמח חומוס לצד כמות מוקטנת של בשר עוף, ועוד.

העשרת קציצות או שניצלים ברכיבים מהצומח: חברת ההסעדה האמריקאית Guckenheimer החליפה 35% מהבורגרים הבשריים שהיא מציעה בבורגר חדש בשם "Better Burger" המורכבת מ-60% בקר ו-40% פטריות. המהלך הוביל להפחתה של 30% בכמות הבקר הנצרך בחדרי האוכל שלה, כאשר מעל למחצית מהסועדים ציינו את הבורגר ההיברידי כעדיף על פני הבורגר הבשרי הרגיל.
רשת הילטון שילבה מנה היברידית דומה במאות מסניפיה בעולם ואף הכשירה את מלצריה לקדם את המנה ללקוחות, ויצרנית הבשר האמריקאית Perdue התחייבה כי תעביר 20% מהמוצרים שלה לקטגורית המוצרים ההיברידיים.